Tekemäni verkkosivut sijoittuvat Googlessa ensimmäisten joukossa
Minulle on tärkeää, että palvelusi myös löydetään, ja otan sen huomioon sivuston joka osa-alueella. Ethän tee mitään hienoilla sivuilla, jos niitä ei löydetä! Googlessa hyvin sijoittuminen on mahdollista ilman maksettua mainontaa selvittämällä sinulle sopivat avainsanat ja tekemällä hakukoneoptimointi laadukkaasti ja intohimolla.
Verkkosivujen hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa moni tekijä aina sivuston nopeudesta harkitun sisällön luomiseen. Hakukoneissa ensimmäisinä sijoittuvat palveluntarjoajat tulevat varmimmin valituiksi. Google on edelleenkin hakukoneiden ykkönen, ja sillä tehdään tällä hetkellä 82% hakukonehauista. (Lähde: statista.com).
Esimerkkejä asiakkaideni Google-näkyvyydestä ilman mainontaa
1. LiteBike.fi on sähkömoottoripyörien jälleenmyyjä. Hakusanalla “sähkömoottoripyörä” sijoitus Googlen 1. sivulla toisena. Kuvahaussa sivulla 1.
2. Kotatuli.fi tarjoaa eläinavusteista toimintaa Rovaniemellä. Hakusanalla “eläinavusteisuus Rovaniemi” sijoitus Googlessa ensimmäisenä.
3. Gopala.fi myy käsintehtyä toffeeta ja fudgea. Hakusanalla “fudge kauppa” sijoitus Googlessa ensimmäisenä. Google kuvahaussa sivulla 1.
4. Christelboy.fi tarjoaa akupunktiota koirille. Hakusanalla “akupunktio koirille” sijoitus Googlen 1. sivulla kolmantena. Kuvahaussa sivulla 1.
5. Kota-Husky.com järjestää huskysafareita Riisitunturin kansallispuistossa. Hakusanalla “Husky safari Lapland” sijoitus Googlen 1. sivulla neljäntenä. Kuvahaussa sivulla 1.
6. Kuonokosketus.fi tarjoaa koirankoulutuspalveluita Tampereella. Hakusanalla “koirakoulu Tampere” sijoitus Googlen 1. sivulla seitsemäntenä. Kuvahaussa sivulla 1.
Kuvien optimointi
Googlessa sijoittuu paremmin nopeat ja mahdollisimman kevyet sivustot. 53% kävijöistä poistuu sivuilta, jotka eivät avaudu alle kolmessa sekunnissa. (Lähde: Google). Jos sivuille ladataan täysikokoista kuvia videoista puhumattakaan, on sivusto raskas ja hidas avautumaan, joka vaikuttaa käyttäjäystävällisyyteen ja hakukonenäkyvyyteen.
Kuvien koko
Tallennan kaikki sivulle tulevat valokuvat sopivan kokoisina siten, että laatu ei kärsi. Valokuvien tulee olla kooltaan max 300kt, mielellään alle sen. Videot on hyvä upottaa esim Youtuben tai Vimeon kautta eikä suoraan serverille. Sivuston nopeuteen vaikuttaa ensisijaisesti sivujen sisältö.
Kuvien nimeäminen
Nimeän kaikki sivuston kuvat harkitusti. Google löytää valokuvasi niiden nimien perusteella. Kuvien nimien tulee kuvata kuvaa mahdollisimman tarkasti eri avainsanoja käyttäen. Oikein nimetyissa kuvissa ei ole ääkkösiä tai numeroita.
Teksti ja avainsanat
Neuvon sinua oikeanlaisen sisällön luomisessa. Sivujen tekstissä otsikoiden ja leipätekstin on hyvä sisältää samoja termejä eli avainsanoja, jotka parhaiten kuvaavat yrityksesi toimialaa. Tässä on hyvä miettiä sitä, mitä sinun palveluasi etsivät ihmiset hakukoneista etsivät? Jos yrityksesi toimii tietyllä alueella, on tärkeää sisällyttää tekstiin myös toimialueitasi.
Alt-tekstit
Lisään kaikille kuville alt-tekstit, jotka kertovat hakukoneille, mitä kuvissa näkyy ja nostavat täten hakukonenäkyvyyttä. Alt-tekstit lisätään kuville manuaalisesti siten, että ne kuvaavat kuvaa mahdollisimman tarkasti. Alt-teksteissä on tärkeä käyttää myös avainsanoja, jotka kuvaavat palveluasi.
Google suosii mobiilioptimoituja sivuja
Sivustoni ovat responsiivisia, eli mobiilioptimoituja, ja ne näyttävät hyvältä jokaisella laitteella. Nykypäivänä entistä useampi käyttää nettiä älypuhelimilla. Google onkin alkanut sijoittamaan mobiilioptimoituja sivustoja entistä korkeammalle tuloksissan. Tilastojen mukaan Suomessa nettiä selailee 58% pöytätietokoneella ja 40% älypuhelimella. (Lähde: statcounter.com).
Päivitä sivustoa säännöllisesti
Google arvostaa säännöllisesti päivitettävää sisältöä. Tähän bloggaaminen on oiva työkalu. Kirjoita palveluillesi oleellisista ja tärkeistä asioista ja käytä avainsanoja, jotka oikein luotuina tuovat kävijöitä säännöllisesti sivuillesi. Asennan sivustolle Google Analytics-lisäosan, jonka avulla saatua tietoa voi käyttää hyödyksi markkinoinnissa.
Milloin sivuni näkyvät Googlessa?
Suurin osa rakentamistani verkkosivuista ovat tähän asti nousseet Googlessa ensimmäisten sivujen joukkoon pääsääntöisesti muutaman viikon aikana, joskus jopa ensimmäisen viikon aikana julkaisusta. Näkyvyydessä voi kuitenkin kestää mitä vain viikoista jopa muutamiin kuukausiin tai pidempäänkin, joten tässä tulee olla kärsivällinen.
Nopeuttaakseni hakukonenäkyvyyttä luon sivustokartan eli Sitemapin, joka ilmoitetaan Google Search Consolessa. Lisäksi suosittelen lämpimästi maksuttoman Google-yritysprofiilin luontia. Annan sinulle projektin aikana paljon vinkkejä ja neuvoja, kuinka ihanneasiakkaasi löytävät juuri sinut.
Oletko valmis löytymään Googlesta?
Ota yhteyttä ja aletaan hommiin, hiirikäden vahti Kipinäkin odottaa viestejänne.