Hakukoneoptimointi eli SEO – Oletko valmis löytymään Googlesta?


Hakukoneoptimointi takaa sen, että verkkosivusi sijoittuvat Googlessa ensimmäisten joukossa ilman maksettua mainontaa. Suurin osa SEO-asiakkaideni sivuista on noussut Googlen ensimmäiselle sivulle muutaman viikon aikana, ennätystulos neljäntenä päivänä!


Hakukoneoptimointi on intohimoni, ethän tee mitään hienoilla sivuilla, ellei niitä löydetä!

Googlessa hyvin sijoittuminen ilman maksettua mainontaa on mahdollista selvittämällä sinulle sopivat avainsanat ja tekemällä hakukoneoptimointi laadukkaasti sivuston joka osa-alueella. Verkkosivujen hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa moni tekijä aina sivuston nopeudesta harkitun sisällön luomiseen. Hakukoneissa ensimmäisinä sijoittuvat palveluntarjoajat tulevat varmimmin valituiksi. Google on edelleenkin hakukoneiden ykkönen, ja sillä tehdään tällä hetkellä 82% hakukonehauista. (Lähde: statista.com).

Milloin sivuni näkyvät Googlessa?

Näkyvyydessä voi kestää mitä vain muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen, joten tässä tulee olla kärsivällinen. Nopeuttaakseni hakukonenäkyvyyttä luon sivustokartan eli Sitemapin, joka ilmoitetaan Google Search Consolessa. Lisäksi suosittelen lämpimästi maksuttoman Google-yritysprofiilin luontia. Annan sinulle projektin aikana paljon vinkkejä ja neuvoja, kuinka ihanneasiakkaasi löytävät juuri sinut.

Tiedän myös, mitä pitää ottaa huomioon jo olemassaolevien sivujen kanssa minimoidakseen SEO-projektin mahdolliset vaikutukset olemassaolevaan näkyvyyteen.

Tuloksia SEO-projekteista

1. LiteBike.fi on sähkömoottoripyörien jälleenmyyjä, jolle rakensin verkkokaupan. Hakusanalla ”sähkömoottoripyörä” Googlessa sijalla 2.

2. Akupunktiokallio.fi tarjoaa akupunktiota ja hierontaa Helsingissä. Ennen SEO-projektia sijoitus hakusanalla ”Akupunktio Helsinki” oli Googlessa sivulla 6 ja nousi 6 viikossa sijalle 5. 600 % kävijämäärän kasvu kolmantena kuukautena.

3. Kotatuli.fi tarjoaa eläinavusteista toimintaa ja terapiaa Rovaniemellä. SEO-projektin jälkeen hakusanalla ”eläinavusteisuus Rovaniemi” sijoitus Googlessa sijalla 1. Hakusanalla ”Terapia Rovaniemi” sija 4. Aiemmin ei sijoitusta.

4. Gopala.fi myy käsintehtyä toffeeta ja fudgea. Hakusanalla ”fudge” Googlessa sija 3.

5. Christelboy.fi tarjoaa akupunktiota koirille. Hakusanalla ”akupunktio koira” ja ”akupunktio koirille” sijoitus Googlessa 4. Ennen projektia ja rakentamiani uusia sivuja ei sijoitusta.

6. Kota-Husky.com järjestää huskysafareita Riisitunturin kansallispuistossa. Hakusanalla ”Husky safari Lapland” sijoitus Googlessa 4. Ennen projektia ja uusia verkkosivuja ei sijoitusta.

7. Kuonokosketus.fi tarjoaa koirankoulutuspalveluita Tampereella. Hakusanalla ”koirakoulu Tampere” sijoitus Googlessa 6.

8. Olemisentila.fi tarjoaa Rosenterapiaa ja TRE-stressinpurkuliikkeitä Porvoossa. – Hakusanalla ”rosen terapia” sijoitus Googlessa 4. Hakusanalla ”TRE Porvoo” 2. Hakusanalla ”TRE stressinpurkuliikkeet” 8.

9. Mielentaito.fi tarjoaa stressinhallintavalmennusta ja koirien hajutyöskentelyä ja SmartDog -testausta pääkaupunkiseudulla. Hakusanalla ”stressinhallintavalmennus” nousi kolmessa viikossa Googlessa sijalle 5. Ennen SEO-projektia ei sijoitusta. Hakusanalla ”hajutyöskentely Espoo” sijalle 3. ja ”hajutyöskentely Helsinki” sijalle 5. Ei sijoitusta ennen projektia. Hakusanalla ”Smart dog testit” nousi sijalta 30. sijalle 5. Hakusanalla ”smart dog testi Helsinki” nousi sijalta 18. sijalle 3.

Mielentaito.fi -sivuston SEO-projektin jälkeen ensimmäisen kuukauden aikana klikkaukset Googlessa kasvoi 483%.

Avainsanatutkimus ja kilpailijakartoitus

Hakukoneoptimointi alkaa nykytilanteen analysoinnilla, avainsanatutkimuksella ja kilpailijakartoituksella. Lisäksi on tärkeää tunnistaa kohderyhmäsi ja luoda sivujen sisältö vastaamaan heidän tarpeita. Mihin ongelmaan tai palveluun tarjoat ratkaisun? Avainsanat ovat juurikin näitä aiheita ja termejä, joilla palveluita hakukoneista etsitään. Jos yrityksesi toimii tietyllä alueella, on hyvä sisällyttää tekstiin myös toimialueitasi.

Avainsanatutkimuksen avulla selvitän, mille hakutermeille sivujen sisältö kannattaa hakukoneoptimoida. Jos avainsanatutkimus on tehty hyvin, se näkyy toistuvina termeinä sivujen sisällössä mm. valikossa, linkkirakenteessa, otsikoissa, metatiedoissa, sekä leipätekstissä sijoittamalla avainsanoja oikeisiin kohtiin.

Sisällöntuotto ja otsikointi

SEO:n kannalta oleellista on avainsanojen lisäksi sijoittaa oikein otsikoita ja väliotsikoita (H1, H3, H3, H4..) sekä ihanteellista on myös lisätä ulkoisia ja sisäisiä linkkejä. Sisältöä tulisi olla sivulla vähintään 300 sanaa sekä artikkeleissa voi olla jopa yli 2000 sanaa. Kappaleet eivät saa olla liian pitkiä, jotta sisältöä on mielekästä lukea. Tuotan hakukoneoptimoitua sisältöä tekstiesi pohjilta ja neuvon sinua oikeanlaisen sisällön luomisessa.

Puska Creativen toimisto pakussa

Päivitä sivustoa säännöllisesti esimerkiksi blogin avulla

Google arvostaa säännöllisesti päivitettävää sisältöä. Tähän blogi on oiva työkalu. Kirjoita palveluillesi oleellisista ja tärkeistä asioista ja käytä avainsanoja, jotka oikein luotuina tuovat kävijöitä säännöllisesti sivuillesi. Annan ehdotuksia hyviin blogiaiheisiin avainsanoja hyödyntäen, sekä hakukoneoptimoin blogitekstejä malliksi, ja opetan miten luot hakukoneoptimoitua sisältöä.

Google suosii mobiilioptimoituja sivuja

Sivustoni ovat responsiivisia, eli mobiilioptimoituja, ja ne näyttävät hyvältä jokaisella laitteella. Nykypäivänä entistä useampi käyttää nettiä älypuhelimilla. Google onkin alkanut sijoittamaan mobiilioptimoituja sivustoja entistä korkeammalle tuloksissan. Tilastojen mukaan Suomessa nettiä selailee 58% pöytätietokoneella ja 40% älypuhelimella. (Lähde: statcounter.com).

Hakukoneptimointi eli SEO

Kuvien optimointi

Googlessa sijoittuu paremmin nopeat ja mahdollisimman kevyet sivustot. 53% kävijöistä poistuu sivuilta, jotka eivät avaudu alle kolmessa sekunnissa. (Lähde: Google). Jos sivuille ladataan täysikokoista kuvia videoista puhumattakaan, on sivusto raskas ja hidas avautumaan, joka vaikuttaa käyttäjäystävällisyyteen ja hakukonenäkyvyyteen.

Kuvien koko
Tallennan kaikki sivulle tulevat valokuvat sopivan kokoisina siten, että laatu ei kärsi ja tarvittaessa asennan lisäosan, joka jatkossa pienentää lisäämäsi kuvat automaattisesti. Videot on hyvä upottaa esim Youtuben tai Vimeon kautta eikä suoraan serverille. Sivuston nopeuteen vaikuttaa ensisijaisesti sivuille ladattu media.

Kuvien nimeäminen
Nimeän kaikki sivuston kuvat harkitusti. Google löytää valokuvasi niiden nimien perusteella. Kuvien nimien tulee kuvata kuvaa mahdollisimman tarkasti eri avainsanoja käyttäen. Oikein nimetyissa kuvissa ei ole ääkkösiä tai numeroita.

Alt-tekstit
Lisään kaikille kuville alt-tekstit, jotka kertovat hakukoneille, mitä kuvissa näkyy ja nostavat täten hakukonenäkyvyyttä. Alt-tekstit lisätään kuville manuaalisesti siten, että ne kuvaavat kuvaa mahdollisimman tarkasti. Alt-teksteissä on tärkeä käyttää myös avainsanoja, jotka kuvaavat palveluasi.

”Yritykseni nousi kahdessa kuukaudessa tuntemattomuudesta Googlen ykkössivulle.”

”Hakukoneoptimoinnin vaikutus näkyy myös yritykseni asiakasmäärissä, jotka ovat tuplaantuneet viimeisen vuoden aikana. Puska Creativen työskentely on särmää ja ammattimaista. Minna tietää, mikä toimii ja se näkyy työn tuloksissa. Aikatauluissa pysytään ja kommunikaatio tapahtuu reaaliajassa. Hakukoneoptimointi-projektin jälkeen olemme yhdessä seuranneet yritykseni sijoitusta Googlessa. Sain myös ohjeet siitä, kuinka ylläpitää hyvää Google-sijoitusta. Puska Creative haluaa, että sen asiakkaat menestyvät nopeasti muuttuvassa digitaalisessa maailmassa. Asiakkaan näkökulmasta tuntuu mukavalta se, että palvelu ei lopu kun sivut on optimoitu, vaan että Minna on kiinnostunut asiakkaidensa tyytyväisyydestä myös sen jälkeen.”

– Aatos, Kallion lohikäärmeklinikka

Oletko sinäkin valmis löytymään Googlesta?

Ota yhteyttä ja aletaan hommiin!


Image

MINNA KULMALA

Pakussa asuva verkkosivujen suunnittelija, SEO-asiantuntija ja intohimoinen puskaparkkien, vuorten huippujen ja revontulien metsästäjä.